ECHTGENOOT

Echtgenoot

 

Zondag

Dat hij een man zal worden wiens leven steeds meer geheiligd zal worden, dat hij een biddende man zal zijn, volwassen in geloof, en dat hij steeds meer kennis zal krijgen van God. (Ef. 1:18-19; 3:16-19; Kol 4:12; 1 Thess 5:23)

Dat hij dagelijks God zal zoeken met heel zijn hart, de leiding van de Heilige Geest steeds zal zoeken en volgen en steeds afhankelijker daarvan zal worden. (Ps 27:4; 119:1-2; Spr 3:5-6; Joh 15:5)

Maandag

Dat hij zal leren dat hij iedere gedachte krijgsgevangene kan maken en zich niet zal aanpassen aan de wereld, maar dat zijn gezindheid zal vernieuwen. (Rom 12:2; Kor 10:5)

Dat hij leert niet afhankelijk te zijn van zijn omstandigheden voor vreugde, maar dat hij zijn blijvende vreugde enkel en alleen uit God zal halen. (Hab 3:17-19)

Dinsdag

Dat de Heer hem zal vullen met zijn kracht in zijn drukke leven. (Jes 40:31; Ef 3:14-19)

Dat zijn zelfbeeld een reflectie zal zijn van de gedachten die God over hem heeft. (Ps 139:17-18; Rom 12:3; Ef 1:17-19)

Woensdag

Dat de Heer hem wijsheid zal geven om zijn familie te leiden – fysiek, emotioneel, mentaal en geestelijk. (1 Kor 9:24-27)

Dat de Heer hem op zal voeden tot een echte priester en betrouwbare voorziener en beschermer van zijn thuis en familie. (Gal 6:7; Ef 6:10-18; Jac 4:7)

Donderdag

Dat hij een man mag zijn met een roeping waar hij gehoor aan geeft, met doelen in zijn leven waar hij goed over na heeft gedacht en voor heeft gebeden. (1 Kor 9:24-27)

Dat hij stevig mag staan tegen de aanvallen van de duivel en hem zal weerstaan in elke situatie, en dat hij niet misleid zal worden door ongeloof of zonde. (Gal 6:7; Ef 6:10-18; Jac 4:7)

Vrijdag

Dat de vrucht van de Geest steeds meer zal groeien en zichtbaar zal worden in zijn leven. (Gal 5:22-23)

Dat hij zal leren lief te hebben zoals God dat heeft geboden. (Rom 12:3; 1 Kor 13:4-7)

Zaterdag

Dat de heer hem zal beschermen en over hem zal waken op zijn pad. (Spr 2:8)

Dat hij zal leren hoe hij zijn tijd goed kan gebruiken. (Ef 5:15)

 

KINDEREN

Kinderen

 

Zondag

-        Dat ze wedergeboren mogen worden en U persoonlijk mogen leren kennen (Joh 1:12-13; 3:3; 2 Tim 3:15; Openb 3:20)

-        Dat ze een zacht en open hart mogen hebben om uw stem te horen en te gehoorzamen (1 Sam 3:10; Jes 57:15 en 66:2)

-        Dat ze nederig de weg van de Heer mogen gaan (Micha 6:8; 1 Petr 5:5-6)

Maandag

-        Dat ze U zullen liefhebben met heel hun hart, ziel, verstand en kracht. (Marc 12:30)

-        Dat ze ervan mogen houden om te lezen en te mediteren uit en over uw Woord, en openbaring en inzicht mogen krijgen als ze daaruit lezen. (Joz 1:8; Psalm 119:9, 11, 18, 97, 105, 130; Ef 1:17-18; Koll 3:16; 1 Petr 2:2)

-        Dat ze ervan zullen houden om te bidden en toegewijd mogen zijn aan gebed (2 Kr 7:14; Ps 55:17; Luc 18:1; 1 Thess 5:17)

-        Dat ze toegewijd mogen zijn aan het regelmatig samenkomen met de gelovigen (Heb 10:25)

Dinsdag

-        Dat ze zullen houden van de rechtvaardigheid en het slechte zullen haten (Ps 97:10; 101:3; Am 5:15; Rom 12:9)

-        Dat ze sterk zullen staan tegen de aanvallen van satan en nooit een compromis zullen sluiten tussen Gods geboden en satans verleidingen. (Ef 5:11; 6:13-14; 1 Petr 5:8-9)

-        Dat ze de geest van deze wereld zullen haten en niet zullen toegeven aan de begeerten van het vlees, de ogen, trots of verwaandheid. (1 Joh 2:15-17; Rom 12:2, Jac 4:4)

-        Dat ze leugens en bedrog zullen verafschuwen en de waarheid zullen zoeken (Ps 51:6; 119:30; Spr 12:22; 13:5; 19:9)

Woensdag

-        Dat ze een licht in de duisternis mogen zijn in deze donkere en duistere wereld (Jes 60:1-2; Matt 5:16; Joh 17:18; Fill 2:15)

-        Dat ze mogen begrijpen wat echte rechtvaardigheid inhoudt en inzicht mogen hebben tussen goed en slecht, het heilige en het niet heilige. (Lev 10:10; Jes 59:14-15; Jer 15:19; Eze 22:26)

-        Dat ze God zullen zoeken met heel hun hart (Ps 27:8; 105:4; 119:2; Spr 28:5; Zef 2:3)

Donderdag

-        Dat ze heel hun geest, ziel en lichaam rein en vlekkeloos zullen houden voor U (1 Thess 5:23)

-        Dat ze zich bij het kwaad vandaan zullen houden (1 Kr 4:10; Joh 17:15-16)

-        Dat ze hun geloof niet zullen verloochenen (Luk 22:32)

Vrijdag

-        Dat God zijn Heilige Geest overvloedig over hen zal uitgieten (Jes 44:3-4; Hand 2:16-18)

-        Dat ze arbeiders in Gods oogstvelden mogen zijn (Matt 9:7-38)

-        Dat ze zichzelf rein en heilig zullen bewaren (lichaam, ziel en geest) voor de man/vrouw die God voor hen heeft gekozen (Rom 6:12-13; 1 Kor 6:15-20; 1 Thess 4:3-4)

Zaterdag

-        Dat U ze zult voorbereiden om een godvrezende man/vrouw te zijn die toegewijd en betrouwbaar zullen zijn in hun huwelijk tot het einde van hun leven. (2 Kor 6:14-18)

-        Dat ze van kinderen mogen houden en hen zullen omarmen en een stabiel, godvrezend huishouden zullen zijn (Gen 1:28; Deut 7:13; Ps 127,128; Mal 2:15)

Dat u ze zult bewaren voor ongelukken, pijn, ziekte, gevaar, en alle aanvallen van de vijand – fysiek, emotioneel, mentaal en geestelijk (Ps 91)

 

JIJ ZET DE TOON

Jij zet de toon

(Above Rubies, maart 2015, nummer 91)

‘Huis van lofprijzing - hemelse dauw.’

Tien jaar geleden gaf God deze woorden in mijn hart. Ze spreken van dauw die zo overvloedig is dat planten voldoende vocht krijgen, haast zonder regenval. Ze spreken ook over de zegeningen die God zo graag wil geven aan een gezin dat Zijn aanwezigheid verwelkomt door lofprijzing.

Stel je voor dat Jezus aan de deur van onze huizen staat te wachten. Hij wacht om het geluid van lofprijzing te horen, lofprijzing die Hem verwelkomt. Wat hoort Hij als Hij luistert? Is het geklaag, geruzie, dwaas gedoe, kleineringen, verwarring? Of is het dankbaarheid, harmonie, dankzegging aan God en vreedzame woorden?

Zou je een huis willen hebben waarin Jezus woont? Ik geloof dat we dan moeten doen wat in Efeziërs 5:19 staat: ‘Spreek onder elkaar met psalmen en lofzangen en geestelijke liederen, zing voor de Heere en loof Hem in uw hart.’ God beslist of Hij in onze woning kan verblijven.

De Heere heeft een diep werk in ons gezin gedaan in de afgelopen paar jaar. Hij heeft ons geholpen om een huis van lofprijzing te worden, waartoe Hij ons geroepen heeft. Hij stelde ons in staat om te breken met de verwarring en wanorde die je krijgt door geruzie en geklaag. Hij heeft ons Zijn orde en Zijn vrede gegeven.

Deze verandering vindt plaats door de kracht van lofprijzing. Omdat we graag een huis willen hebben waar Gods Geest wil wonen, zijn we steeds aan het proberen om ons huis met nog meer lofprijzing aan God te vullen. Daarom hebben we voor onze kinderen muzieklessen geregeld. Zo’n zeven jaar geleden begon een lieve, jonge vrouw (die thuisonderwijs had ontvangen) bij ons thuis pianoles en fluitles te geven aan enkele van onze kinderen. Vanaf die tijd hebben we meer muziekleraren en meer muziekinstrumenten gekregen. We zochten naar muziekleraren die bij ons thuis les wilden geven, zodat we niet zelf van hot naar her hoefden te rijden. Dit gaf rust in het gezin. Ook hadden we op deze manier meer tijd voor onze wandel met de Heere, voor ons gezin en voor het omzien naar mensen die geen christen zijn. We zagen dat in veel gezinnen om ons heen hectiek was door het steeds brengen en halen van de kinderen in verband met buitenschoolse activiteiten. Door deze hectiek werd de band tussen ouders en kinderen minder en ook de eenheid in het gezin werd zwakker of ging kapot. Wij wilden dat niet zo. Daarom zijn we ook gestopt met een aantal activiteiten buitenshuis.

Ongeveer twee jaar geleden gingen onze acht kinderen samen muziek maken: Joshua op de gitaar, Daniel op de basgitaar, Stephen op de piano, Nicole op de fluit, Sarah op de trombone, Anna Joy op de viool, Rachel op de klarinet en Jonathan op de trompet. We zijn er net mee begonnen om te spelen en te zingen in kerken, bejaardenhuizen en bijeenkomsten van christenen. We geloven dat ons gezin door het spelen van hun muziek de eenheid binnen het lichaam van Christus dient. Wanneer wij God grootmaken, breken we de macht van de vijand. De Heilige Geest kan levens veranderen en eenheid en hemelse orde brengen waar onenigheid en verwarring is.

Psalm 22:4 vertelt ons dat God ‘woont onder de lofzangen van Israël.’ Met andere woorden, als het onze wens is dat de Geest van God in onze huizen woont, moeten we ervoor zorgen dat ze gevuld zijn met lofprijzing en dankzegging. Onder alle omstandigheden. 1 Thessalonicenzen 5:16-18 moedigt ons aan: ‘Verblijdt u te allen tijd. Bidt zonder ophouden. Dankt God in alles, want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.’

Als moeder heb je de sleutel in handen voor de toon in huis. Je kunt God in je huis verwelkomen door liefdevolle en levengevende woorden, woorden opgezonden als een aangenaam dankoffer, een geurig aroma voor onze Heere. Maar als je toestaat dat de kinderen jengelen en kibbelen, blus je Gods Geest uit in je huis. Satan ziet graag gezinnen waar men het niet met elkaar eens is en overhoop ligt met elkaar. Maar, als de gezinsleden samen de Heere lofprijzen, brengen zij satans plannen in de war en dwarsbomen ze die volledig. En de vrede die alle verstand te boven gaat, vervult het huis.

Heb je je afgevraagd hoe je een huis kunt krijgen waar Gods vrede heerst, dan raad ik je aan om met het gezin God te gaan lofprijzen. Bevrijd je huis van jengelen, ruziën, klagen en kies ervoor om de Naam die boven alle Naam is te verheffen, Hem te verheffen Die genoemd wordt onze Vredevorst. Kies ervoor om God in alle omstandigheden te danken. Prent in je gezin een houding van dankbaarheid in voor de vele onverdiende zegeningen van God. Je zult merken dat de Heere krachtig gaat werken wanneer de oude, zondige houdingen en handelingen geleidelijk verdwijnen en je huis veranderd wordt in een huis van lofprijzing.

Connie Lanford, Louisiana, Verenigde Staten
Met man Les en hun acht kinderen Joshua (21), David (20), Stephen (18), Nicole (17), Sarah (16), Anna Joy (15), Rachel (13), Jonathan (10)

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

IDEEEN VOOR HUISGODSDIENST

IDEEEN VOOR HUISGODSDIENST

‘Ik zou in mijn gezin ook graag bezig willen zijn met huisgodsdienst, maar wat lees ik voor? Hoe begin ik?’

Hier zijn wat ideeën voor je:

Lees een Bijbelboek door

Lees een boek uit het Nieuwe Testament, hoofdstuk voor hoofdstuk. Wissel het daarna af met een boek uit het Oude Testament. Heb je kleine kinderen, lees dan per avond maar twee of drie Bijbelverzen. Vergeet niet - ongeacht de leeftijd van de kinderen - om vragen te stellen! Het houdt de aandacht van je kinderen vast.

Heb je al wat oudere kinderen, dan kun je elke avond een heel hoofdstuk lezen. Je kunt ook de Bijbel laten rondgaan aan tafel; iedereen leest twee verzen van het hoofdstuk. Zo wordt iedereen betrokken bij het Bijbellezen.

Wijsheid uit Spreuken

In een aantal maanden zijn er 31 dagen. Er zijn 31 hoofdstukken in Spreuken. Lees hoofdstuk 1 op de eerste dag van de maand, hoofdstuk 2 op dag twee van de maand, enzovoorts.

Lees bijpassende verzen over verschillende onderwerpen
Lees het boek Spreuken door en schrijf de Bijbelverzen onder de door jou gekozen thema’s op, bijvoorbeeld ijver, luiheid, eerlijkheid, zuiverheid, wijsheid, verstand/inzicht, omgaan met geld, overspel, de vreze des Heeren, gezelschap, enzovoorts. Als je het in een huisgodsdienst wilt hebben over zo’n thema, dan heb je de hierbij passende Bijbelverzen bij de hand om aan je kinderen voor te lezen.

 

De namen van God

Als je Gods Woord leest, let dan extra op alle namen van God. Elke naam van God toont een bepaald aspect van Zijn Persoon. Schrijf de naam op. Hieronder schrijf je gaandeweg al de Bijbelverzen op waarin naar deze naam van God wordt verwezen. Voorbeeld: de Goede Herder, Vredevorst, de Held, Vader, de Trooster, Jehovah Jireh (de Heere Die voorziet), Getrouwe.

Je kunt ook een concordantie gebruiken. Wanneer je onder de namen van God een aantal Bijbelverzen hebt geschreven, kun je deze oplezen tijdens de huisgodsdienst. Wat een prachtige manier om je kinderen meer te leren over Wie God is.

 

‘Sword drill’
Kies voor deze gelegenheid geschikte Bijbelverzen uit. Elk kind moet zijn eigen Bijbel op zijn hoofd leggen (daar niet vasthouden met de handen!). Als vader of moeder een Bijbelvers roept (bijv. ‘Psalm 23:1!’), is het de wedstrijd wie van de kinderen als eerste het Bijbelvers heeft gevonden. Dit kind leest dan het vers voor aan tafel. Houd een paar kleine prijsjes achter de hand — iedere winnaar krijgt een beloning.

Breng licht in de duisternis

Zoek Bijbelverzen op over Jezus Die het licht van de wereld is en Die wil dat Zijn kinderen Zijn licht verspreiden in de wereld. Doe bij de maaltijd alle lampen uit. Eet alleen bij kaarslicht. Doe ook de lampen uit in andere vertrekken van het huis. Als de kinderen vragen waarom alle lampen zijn uitgedaan, zeg je alleen: ‘Wacht maar, dan zul je eens zien. Straks weet je het!’ Lees bij of na de maaltijd de Bijbelverzen voor die je over dit thema hebt opgezocht. Herinner je kinderen eraan dat Gods kinderen de enige lichtjes in deze duistere wereld zijn. Als wij niet schijnen in deze wereld, zal er geen licht zijn!

Bij dit thema passende Bijbelverzen zijn onder andere:

Psalm 119:105

Spreuken 4:18

Jesaja 9:1

Mattheüs 5:14-16

Lukas 12:35

Johannes 1:9 / 3:19-21 / 8:12

Handelingen 26:18

2 Korinthe 4:4-6

Efeze 5:8

Filippenzen 2:15

1 Johannes 1:7

 

Een rode avond - heenwijzing naar het bloed van Jezus

Zoek Bijbelverzen op over het kostbare bloed van de Heere Jezus als thema voor de gezinsmaaltijd. Kies voor deze maaltijd alleen rood(gekleurd) voedsel, bijvoorbeeld rode bieten, radijsjes, rode bonen, rode worst, tomatensaus of tomatensoep, aardappelen of rijst met natuurlijke kleurstof roodgemaakt, etc. Voor het toetje kun je heerlijk rood fruit kiezen, zoals aardbeien, kersen, granaatappels, watermeloen, rode druiven, bloedsinaasappels, etc.

 

Vraag de kinderen om alleen witte kleding op te zoeken en die aan te trekken net voordat ze aan tafel komen. Ze hebben dan nog geen idee waarom! Het is leuk om ze nog even in spanning te houden… Kinderen vinden verrassingen zo leuk.
Als je bij het eten de door jou gevonden Bijbelverzen hebt voorgelezen of elk kind een Bijbelvers hebt laten voorlezen, leg dan uit hoe het bloed van de Heere Jezus hun zonden wegwast. En dat ze daarom witte kleren moesten aantrekken - dat laat zien hoe het bloed van Jezus hen witter dan sneeuw wast.
Zing daarna samen liederen over het bloed van Jezus. We kunnen nooit genoeg spreken of zingen over het bloed van de Heere Jezus. Liederen/hymns over dit thema zijn bijvoorbeeld:

-    What can wash away my sin? Nothing but the blood of Jesus
https://www.hymnal.net/en/hymn/h/1008

 

-    Have you been to Jesus for the cleansing power?
https://www.hymnal.net/en/hymn/h/1007

 

-    There is power, power, wonder-working power in the blood of the Lamb (‘Wilt gij van zonde en schuld zijn verlost?’)

    https://www.hymnal.net/en/hymn/h/1009

 

-    Liefde was het, onuitputt’lijk

 

-    Ik wil zingen van mijn Heiland (‘I will sing of my Redeemer’)

Bij dit thema passende Bijbelverzen zijn onder andere:

Exodus 12:12-13

Psalm 103:12

Jesaja 44:22

Efeze 1:7

Hebreeën 9:14, 22 / 10:17

1 Petrus 1:18-19

1 Johannes 1:7-9

Openbaring 1:5-6

 

Een groene avond - heenwijzing naar het groeien in geloof
Zoek alle Bijbelverzen op over dit thema: God wil dat we steeds meer in Zijn wegen gaan wandelen en dat we altijd bloeien en groeien in het geloof, zelfs als we ons in een moeilijke periode bevinden.
Geef bij deze maaltijd alleen groen voedsel. Het wordt een gezonde maaltijd — je kunt allerlei soorten bladgroenten serveren. Je kunt ook de aardappelen of de rijst groen opdienen (met natuurlijke kleurstof groen gekleurd). Als de kinderen vragen waarom al het eten groen is, zeg je: ‘Wacht maar, dan zul je eens zien. Straks weet je het!’

Na het lezen van de Bijbelverzen en het stellen van vragen erover moedig je je kinderen aan om altijd te groeien in hun geloof, in hun band met de Heere. Zij zullen zich dit herinneren door de link met het groene eten. Maaltijden zijn een geweldige manier om onze kinderen te helpen om de betekenis van de Bijbelverzen te begrijpen.

Bij dit thema passende Bijbelverzen zijn onder andere:

Psalm 1:3 / 52:8, 10 / 92:13, 14

Spreuken 11:28

Jeremia 17:7, 8

Ezechiël 47:12

1 Timotheüs 4:15

1 Petrus 2:2

2 Petrus 3:18

 

Maak samen een lied

Zoek voorafgaand aan de maaltijd Bijbelverzen op over het zingen voor de Heere, het prijzen van Zijn Naam en vooral over het zingen van een nieuw lied voor Hem. Na het lezen van deze verzen moedig je iedereen aan om een lied te maken. Doe het samen. Het kan heel eenvoudig zijn. Bedenk dan een melodie en zing dit lied met elkaar.

Bij dit thema passende Bijbelverzen zijn onder andere:

Psalm 5:11 / 33:3 / 40:1-4 / 91 / 96:1-4 / 100 / 144:9

Jesaja 42:10-13

Efeze 5:18-20

Kolossenzen 2:7

1 Thessalonicenzen 5:18

Openbaring 5:9, 10 / 14:3

Een avond rondom een geheugenwoord

Veel Bijbelverzen beginnen met een geheugenwoord, zoals maar, als, daarom. Kies eens voor een avond met Bijbelverzen waarin zo’n geheugenwoord voorkomt. Even wat voorbeelden ter verduidelijking:

- Maar: Jesaja 40: 31 ‘Maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen (…).’

- Als: Johannes 14:15 ‘Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.’
- Daarom: 2 Korinthe 5:17 ‘Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping (…).’

Met behulp van een concordantie kun je enkele Bijbelverzen kiezen waarin het geheugenwoord van de avond voorkomt. Moedig de kinderen aan om de Bijbelverzen na te zeggen, met de nadruk op het geheugenwoord! Het helpt hen om de verzen te onthouden.
Dit is een lijstje met voorbeelden van Bijbelverzen:

Maar

Psalm 1: 1-3

Jesaja 40:31 / 53:5

Galaten 2:20

Efeze 2:4-6

2 Timotheüs 1:7-10


Als

Deuteronomium 4:29

Johannes 14:15

1 Korinthe 9:16

Galaten 5:25

Hebreeën 2:3 / 4:7

1 Johannes 1:7, 9 / 4:11

Openbaring 3:20

Daarom

1 Korinthe 4:5

2 Korinthe 5:17

2 Timotheüs 2:10

Hebreeën 2:1

Jakobus 5:7

1 Petrus 4:7

Stenen

Je kunt 12 stenen verzamelen en ze in het midden van de eettafel opstapelen tot een berg. Dit is de ‘tafelversiering’ bij deze maaltijd. Je leest Jozua 4. Dit gaat over de wonderbaarlijke overtocht van de Israëlieten over de Jordaan. God wilde dat zij 12 stenen in de Jordaan zouden plaatsen als een gedenkteken van dit wonder. Je zou ook Jozua 24:14-28 kunnen lezen.

Op een andere avond kun je naast ieders bord een steen leggen. Lees 1 Petrus 2:1-10 en leg uit hoe ieder van hen een levende steen is die tot een geestelijk huis voor God wordt gebouwd.

 

Een Bijbelvers uit het hoofd leren

Kies aan het begin van de week een Bijbelvers dat je gezin deze week uit het hoofd gaat leren. Zeg het met elkaar op bij het ontbijt en bij het avondeten. Schrijf het vers in grote letters op voor in huis. Schrijf het ook op kaartjes die de kinderen bij zich kunnen dragen en die je man op zak kan dragen op zijn werk. Het is de bedoeling dat iedereen aan het einde van de week het Bijbelvers kan opzeggen. Leer elke week samen als gezin een Bijbelvers.

Hier is een rijtje voorbeelden van Bijbelteksten voor dit doel:

Jozua 1:8 / 1:9

Psalm 119: 11 / 119:105

Spreuken 3:5-6

Jesaja 26:3-4

Mattheüs 6:33

Johannes 8:12 / 14:6

Handelingen 1:8

Efeze 6:1-3

Filippenzen 1:6 / 2:14-15 / 4:13

1 Johannes 1:9 / 2:15-17

Openbaring 3:20

 

Om de beurt

Als je kinderen ouder zijn, kun je ieder vragen om om de beurt invulling te geven aan de huisgodsdienst. Ze moeten een bepaald gedeelte uit het Woord opzoeken en (later) voorlezen en vervolgens vertellen waarom dit Bijbelgedeelte zo speciaal voor hen is.

Een ander idee is om elk kind — dit kan vooral als de kinderen wat ouder zijn — te vragen wat ze aan het begin van de dag in hun stille tijd uit het Woord van God hebben ontvangen. Het is belangrijk om onze kinderen te stimuleren om dagelijks stille tijd te houden. Vervolgens moedigen we hen aan om met de gezinsleden te delen wat God in Zijn Woord tegen hen heeft gezegd.

Al deze ideeën zijn bedoeld om je te helpen beginnen met huisgodsdienst. Ongetwijfeld krijg je nog veel meer ideeën hiervoor!

NANCY CAMPBELL

www.aboverubies.org

 

(Vertaling en bewerking van: Ideas for Family Devotions)

Orde, Rust en Routine in je huis...

Weet je dat je de manager van je huis bent? God heeft je de taak gegeven om de dingen in je huis te besturen en regelen als een manager.

In 1 Timotheus 5:14 staat: "Ik wil dan dat jonge weduwen trouwen, kinderen krijgen, hun huis besturen en aan de tegenpartij geen aanleiding tot laster geven." En in Titus 2: 4 en 5 staat: "..opdat zij de jonge vrouwen leren verstandig te zijn, hun man lief te hebben, hun kinderen lief te hebben, bezonnen te zijn en kuis, te zorgen voor hun huishouden, goed te zijn, hun mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord van God niet gelasterd wordt."

Het is je verantwoordelijkheid en je voorrecht om dit te mogen doen en net zo belangrijk als een groot bedrijf managen. Een groot bedrijf kan niet zonder orde, regels en structuur en dat kan je huishouden ook niet.

Hieronder noem ik een aantal punten die belangrijk zijn bij het managen van je huis:

Organisatie

Je kunt je huis niet effectief managen als je niet organiseert. Het zal wel verschillend zijn per huishouden hoe er georganiseerd wordt. De één heeft een organisatietalent van nature en de ander is wat makkelijker daarin, maar hoe je persoonlijkheid ook is, organisatie is nodig. Op het moment dat je alles maar een beetje laat doen, komt er chaos in huis en dat is voor niemand fijn. Wat belangrijk is om goed te organiseren zijn de maaltijden, de was en het schoonmaakwerk. Maar je bent natuurlijk geen slaaf, jij bent de manager en dus zorg je dat andere gezinsleden ook hun deel doen van het werk in huis. Werk samen als een team!

Het leven heeft wel zijn seizoenen. Vooral als je kleine kindjes hebt of zelfs een pasgeboren baby'tje is het niet zo makkelijk om je huishouden zo op orde te hebben als dat je dat normaal hebt. Geef jezelf dan ook genade. Doe de basisdingen als maaltijden, was en de afwas. Je kunt de crockpot goed gebruiken om 's morgens al eten klaar te maken voor het avondeten. Vaak zijn kleine kinderen wat dreinerig rond het avondeten en jij hebt het eten dan wel al fijn in de crockpot zitten zodat je daar geen zorgen meer over hoeft te maken. Je huis zal vaak vol zijn met rondslingerend speelgoed, maar maak daar ook geen punt van, zet één of twee keer per dag een kookwekker en doe een 'opruimrondje' met je kleintjes. Doe vooral niet teveel extra dingen in deze fase, dat komt allemaal nog wel. Wanneer je met liefde je kindje voedt, wanneer je ze opvoedt, voor ze zorgt en met ze speelt doe je het helemaal goed, dat zijn namelijk de belangrijkste dingen die je in deze fase kunt doen! Kinderen zijn maar zo even klein en ze zijn zoveel belangrijker dan schone ramen en glanzende meubels. Geniet van je kindjes!

Oefen je kinderen al jong om mee te helpen. Het zal in het begin misschien allemaal niet zo netjes gebeuren als dat jij graag wilt, maar oefening baart kunst! Ze kunnen helpen de tafel dekken, groente helpen snijden, de vloer vegen etc. Zo zorg je er ook voor dat het later volwassenen worden die op hun eigen benen kunnen staan en weten hoe ze zelf een huishouden moeten runnen.

Eet alleen op vaste tijden en aan de eettafel en laat de kinderen niet overal door het huis met eten lopen. Dit bespaard je enorm veel schoonmaakwerk. Wat je ook veel werk bespaard is dat je geen onnodige taken doet. Waarom zou je bijvoorbeeld al het ondergoed strijken of elke week alle bedden verschonen of elke week alle ramen wassen? Dit is echt niet nodig en de tijd die je hiermee overhoudt kun je beter gebruiken om meer tijd met je kinderen door te brengen, ze voor te lezen, met ze te knutselen etc.

Wanneer je kinderen ouder worden en je hebt ze aangeleerd om mee te helpen in huis wordt het voor jezelf allemaal wat makkelijker. De kinderen kunnen meer taken aan, helpen beter mee en ieder krijgt zo zijn verantwoordelijkheid in huis.

Routines

Routines zijn belangrijk in het huishouden. Eet op vaste tijden, doe Bijbeltijd op vaste tijden, zorg dat kinderen op vaste tijden naar bed gaan en maak schoon op vaste tijden. Natuurlijk kunnen er best uitzonderingen zijn en moet je ook best weleens flexibel zijn. Probeer wel discipline aan te brengen in je routines. Zo kan iedereen ervan op aan en maak je het makkelijker voor jezelf. Als je bijvoorbeeld afspreekt dat je elke morgen eerst een was in de machine doet, dan stille tijd houdt en dan ontbijt klaarmaakt zorg je ervoor dat je morgen al rustiger begint. Juist als je routine hebt in je huishouden zorg je ervoor dat er tijd overblijft voor leuke dingen. Bijvoorbeeld: Stel dat je afspreekt dat elk gezinslid op zaterdagochtend een uurtje helpt met taken in huis. Wij zijn met 7 personen, waarvan er 6 kunnen helpen met klusjes. Dus dat betekent eigenlijk 6 uur schoonmaakwerk in één uur. Daarna kun je samen iets leuks plannen of de kinderen vrije tijd geven.

Bemoediging

Om een huishouden continue te besturen is moed nodig, het is niet altijd makkelijk namelijk. Kinderen doen soms langzaam over hun klusjes of slaan met hun handjes tegen je pas gewassen raam of laten een beker melk over je pas gedweilde vloer vallen, Ze zijn misschien zeurderig en ongehoorzaam en hebben hun dag niet. Maar ze zullen zeker moe en ongehoorzaam worden van een chagrijnige en zeurderige moeder die de hele dag klaagt, daarmee zul je ze echt niet motiveren. Probeer echt een bemoediging en inspiratie te zijn voor je kinderen, zoals een goede manager dat doet en misschien kun je een beloningssysteem bedenken voor als ze hun taak goed gedaan hebben. Motiveer ze en complimenteer ze. Je kinderen oefenen om mee te helpen in het huishouden gaat niet in één dag, daar is veel oefening en geduld voor nodig. Het kost tijd maar wanneer je consequent bent en niet opgeeft zul je op een dag de vruchten ervan plukken.

Het leven in een gezin is bedoeld om elkaar te bemoedigen en om grapjes te kunnen maken en vrolijk te kunnen zijn, maar als je ongehoorzame en luie kinderen hebt die je totaal niet oefent om mee te helpen en hun eigen zin laat doen in alles, krijg je een ongecontroleerd en chaotisch huishouden waar weinig vanuit gaat. Probeer je kinderen te oefenen in gehoorzaamheid en respect, dit is echt een basis voor orde, rust en routine in huis. Je maakt ze trouwens niet gehoorzaam en respectvol door te schreeuwen, zeuren en alsmaar kwaad te zijn. Zorg dat ze je opdracht goed begrepen hebben en vraag ze vriendelijk hun opdracht te doen. Zijn ze bewust ongehoorzaam dan kun je ze daarvoor straffen. Maar vergeet niet: met positieve complimentjes en bemoedigingen kom je verder dan alsmaar straffen.

Vergeet niet: jij bent de manager van je huis, doe het werk met liefde, genade en vreugde als voor de Heere en vraag dagelijks om Zijn hulp en kracht!!

(Dit artikel uit Above Rubies, December 2011, nr 83, is geschreven door Nancy Campbell en met toestemming van Above Rubies door mij vrij vertaald en samengevat)

Translated by Marjolein van der Toorn  
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Above Rubies Address

AboveRubies
Email Nancy

PO Box 681687
Franklin, TN 37068-1687

Phone : 931-729-9861
Office Hrs 9am - 5pm, M - F, CTZ